X
تبلیغات
مقالات بازاریابی و کسب و کار اینترنتی
مقالات بازاریابی و کسب و کار اینترنتی
در این وبلاگ مقالات بازاریابی اینترنتی و راه اندازی کسب و کار اینترنتی قرار داده می شود
 
نوشته شده در تاريخ جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ توسط Javid Garshasbi | نظر(0)

تعریف بهداشت حرفه ای

تعریف بهداشت حرفه ای

Definition of occupational health

تعریف نظامنامه انجمن بین المللی بهداشت حرفه ای :

The definition in the IOHA Byelaws is

'Occupational Hygiene is the discipline of anticipating, recognising, evaluating and controlling health hazards in the working environment with the objective of protecting worker health and well-being and safeguarding the community at large.'

بهداشت حرفه ای علم پیش بینی، شناسایی، ارزیابی، کنترل خطرات تاثیر گذار بر سلامت در محیط کار است به منظور حفظ سلامت و رفاه کارکنان و در نهایت ایمن نگه داشتن جامعه.

Occupational Hygiene has also been defined as the practice of identifying of hazardous agents; Chemical, Physical and Biological; in the workplace that could cause disease or discomfort, evaluating the extent of the risk due to exposure to these hazardous agents, and the control of those risks to prevent ill-health in the long or short term.

بهداشت حرفه ای همچنین به عنوان فن و تکنیک زیر تعریف شده است :

  • شناسایی عوامل خطرناک ( شیمیایی – فیزیکی و بیولوژیکی ) در محیط کار که این عوامل می توانند باعث ایجاد بیماری یا ناراحتی شوند .
  • ارزیابی میزان ریسک ناشی از مواجهه با این عوامل خطرناک
  • کنترل ریسک های ناشی از این عوامل برای پیشگیری از آسیب های کوتاه مدت و بلند مدت.

مهندسی بهداشت حرفه‌ای (به انگلیسی: Occupational Health Engineering) شاخه‌ای است از علم بهداشت و عبارتست از شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به همراه یک سری مراقبتهای بهداشتی درمانی به منظور سالم‌سازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار

مهندسی بهداشت حرفه‌ای را می‌توان به طور خلاصه علم و هنر تامین سلامت در محیط‌های شغلی تعریف کرد و یک مهندس بهداشت حرفه‌ای یا متخصص سلامت شغلی کسی است که وظیفه شناسایی، ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را به عهده دارد.

نخستین کمیته مشترک سازمان بهداشت جهانی و سازمان بین‌المللی کار که در سال ۱۹۵۰ تشکیل شد،مهندسی بهداشت حرفه‌ای را چنین تعریف نموده است:تامین و ارتقاء عالی ترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برای کارگران همهٔ مشاغل، پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار، به‌کارگماردن نیروی کار در محیط و شغلی که از لحاظ جسمی و روانی قدرت انجام آن را دارد و به‌طور خلاصه تطابق کار با انسان یا ارگونومی که از کلمه یونانی برگرفته شده است.

مهندسی بهداشت حرفه‌ای رشته‌ای است که به محیط کار بر می‌گردد. در واقع متخصصان در این رشته خطرهای بالقوه‌ای که در محیط کار وجود دارد را شناسایی می‌کنند و در مراحل بعد به اندازه‌گیری و ارزیابی این خطرات و کنترل آنها می‌پردازند. البته کسانی که علم بیشتری در این رشته دارند، خطرهای شغلی را پیش بینی نیز می‌کنند. به این نکته باید اشاره کرد که کسب این مهارتها به نحوه تربیت دانشجویان بستگی دارد.

موضوعات:

  • 1- تاریخچه بهداشت حرفه‌ای
    • ۱.۱بهداشت شغلی در جهان
    • ۱.۲وقایع نگاری سلامت شغلی در گذر تاریخ
    • ۱.۳بهداشت حرفه‌ای در ایران
  • ۲- هدف کلی مهندسی بهداشت حرفه‌ای
  • ۳- برنامه‌ها و فعالیت‌های بهداشت حرفه‌ای
  • ۴- عوامل زیان آور محیط کار
  • ۵- روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی
  • ۶- ایمنی صنعتی
  • ۷- جستارهای وابسته
  • ۸- منابع

تاریخچه بهداشت حرفه‌ای

تا قرن شانزدهم میلادی در کتب طبی به بهداشت حرفه‌ای و ارتباط بیماریهای مختلف با شغل افراد اشاره قابل توجهی نشده است. از قرن شانزدهم به بعد در تاریخ به چهره‌های درخشانی بر می‌خوریم که تمام عمر خود را صرف تشخیص و جلوگیری از بیماریهای ناشی از کار نموده و خدمات با ارزشی انجام داده‌اند.

اولین فردی که آثار ارزنده‌ای در مورد بهداشت حرفه‌ای از خود به یادگار گذاشته است طبیبی از ناحیه ساکسونی در ایتالیا بنام اگریکولا بود او کتابی در ۱۲ جلد درباره اکتشافات و استخراج فلزات. ابزار کار. حوادث و بیماریهای ناشی از کار و ... نوشت که در سال ۱۵۵۶ منتشر شد. بعد از او در سال ۱۵۶۷ پزشک دیگری اهل سوئیس بنام پاراسلسوس کتابی درباره بیماری‌های وابسته به شغل در بین کارکنان معدن ذوب و فلزات منتشر کرد. در سال ۱۶۳۳ پدر طب کار یا همان رامازینی بدنیا آمد که یکی از پیشقدمان بزرگ قرن ۱۷ در زمینه بهداشت حرفه‌ای می‌باشد. کتاب معروفش در باره بیماریهای حرفه‌ای در سال ۱۷۰۰ میلادی منتشر شد. او برای اولین بار به پزشکان توصیه کرد که علاوه بر سوالات که در زمان معاینه از بیماران می‌پرسیدند از همه بپرسند شغل شما چیست این جمله کوتاه نقطه عطفی در تاریخ بهداشت حرفه‌ای و طب کار بشمار آمده است.

بهداشت شغلی در جهان

پدیداری دانش بهداشت شغلی ، به عنوان یک تخصص ویژه و جدا از دیگر دانش‌ها، به نسبت تازه است، اما مفاهیم مطرح شده در این دانش از زمان‌های کهن مورد توجه بوده است.

چهارصد سال پیش از میلاد مسیح بقراط اثرات زیان آور مواجهه با سرب را شناسایی کرده و در نوشته‌هایش یاد می‌کند. در آن زمان عمدتاً از بردگان جهت مشاغل سخت استفاده می‌گردید و از آنجا که حکومتها هیچگونه مسئولیتی در برابر بردگان نداشتند، بدیهی است که اقدامات خاصی نیز برای حل مشکلات آنها صورت نمی‌پذیرفت.

در نخستین سدهٔ پس از میلاد، پلنی (۲۳ تن ۷۹ب. م) که یک دانشمند رومی بود، از مثانهٔ حیوانات یک ماسک تنفسی ساخت و کاربرد آن را برای کار در معادن پیشنهاد نمود.

در سال ۱۴۷۳ میلادی النبوگ نخستین نشریه بهداشتی در مورد بیماری‌ها و آسیب‌های شغلی را انتشار داد. او در این مجموعه درباره بیماریهای شغلی و صدماتی که در میان کارگران طلا شایع است مطالبی را به رشته تحریر درآورده است. در قرن شانزدهم آگریکولا (آگریکولا) و پاراسلوس (پاراسلسوس) درباره بیماری‌های شغلی کارگران ذوب آهن، فلزات و بیماری‌های معدنچیان و مسمومیت جیوه آثاری به جای گذارده‌اند. کتاب آگریکولا در سال ۱۵۵۶ یکسال بعد از مرگ او و کتاب پاراسلسوس در سال ۱۵۶۷ منتشر شد.

شاید بتوان مهمترین نقطه عطف در تاریخ تکامل بهداشت شغلی و ایمنی را انقلاب صنعتی اروپا دانست. زمانی که انسان با قدرت جسمی محدود در مقابل دستگاهها و ماشین آلات تازه ساخت غول پیکر ایستاد و در حالی که اطلاع چندانی راجع به چگونگی کارکرد ماشین آلات و چگونگی کنترل آنها نداشت، به کار مشغول شد. این مسئله باعث شد که در ابتدای پیدایش انقلاب صنعتی در اروپا تعداد بسیار زیادی از افراد در اثر مواجهه با حوادث محیط کار کشته و یا دچار نقص عضو شوند. این اتفاقات و آمار بالا باعث شد که سردمداران انقلاب صنعتی به فکر تصویب قواعد و قوانینی در رابطه با الزامات محیط های کاری و نحوه رفتار کارگران برای آسیب کمتر ناشی از کار با ماشین آلات عظیم‌الجثه بیفتند.

 

رامازینی، نخستین پزشکی است، که به توصیف پیشه‌های گوناگون و بیماری‌های ناشی از آنها می‌پردازد. برای نمونه فلج دست‌ها از میان رفتن دندان‌ها، نا شکیبایی و صورت‌های نزار و رنجور سفالگران در برابر سرب را توصیف کرده است.

توماس الیور در کتاب خود که در سال ۱۹۰۸ منتشر کرد به بیماری‌های شغلی اشاره نموده است. دکتر توماس لِگ (Thomas legge) در کتاب خود به نام جذب و مسمومیت سرب که به کمک دکتر گادبای در سال ۱۹۱۲ منتشر کرد به مضرّات این فلز اشاره می‌نماید.

در سال ۱۹۱۸،آلیس هامیلتون، رشتهٔ بهداشت صنعتی را در دانشگاه هاروارد آمریکا پایه‌گذاری کرد. بررسی‌های گستردهٔ او در زمینه سم شناسی، به ویژه مسمومیت با فسفر سفید در صنایع کبریت سازی و مسمومیت سرب، موجب رشد سریع بهداشت حرفه‌ای شد.

بر اساس فعالیت‌های گوناگون برای بهبود شرایط محیط کار و نیز، جنبش‌های کارگری، در سال ۱۹۱۹،سازمان بین‌المللی کار (سازمان بین‌المللی کار) بر پا شد. پس از آن، به علت موفقیت‌هایی که آمریکا در جنگ جهانی در زمینه تولید تسلیحات نظامی به دست‌آورد، نه تنها صنایع بلکه بهداشت حرفه‌ای در این کشور به سرعت رشد یافت. در آن زمان، شعار تبلیغاتی سازمان خدمات بهداشتی امریکا بر تندرستی کارگر تاکید داشت: "کارگر را سالم نگهدار تا خوب کار کند"

توسعهٔ سریع صنایع و علوم در قرن بیستم و استفاده بشر از مواد گوناگون در مصارف صنعتی، از یک طرف بر تعداد و دامنه بیماری‌های ناشی از کار افزود و از طرف دیگر وسیله تحقیق و بررسی بر روی جلوگیری و درمان آنها را بیش از پیش فراهم نمود. رشد اجتماعات کارگری و تشکیل اتحادیه‌ها، و سندیکاهای کارگری رانیز می‌توان از عوامل مؤثر در بهبود بهداشت محیط‌های کار دانست.

وقایع نگاری سلامت شغلی در گذر تاریخ

برخی از رویدادهای مهم سلامت شغلی در کشورهای غربی عبارت هستند از:

۱۸۱۵ میلادی: نخستین قانون ایمنی به وسیلهٔ ادارهٔ معادن در امریکا به تصویب رسید بر پایه این قانون لازم شد هر معدن دارای دو راه خروج باشد، تا در صورت ریزش و بسته شدن یکی از آنها، راه خروج دیگر باز باشد.

۱۸۱۵میلادی: هامفری دیوی، نخستین وسیله ایمنی را اختراع کرد. بنا به درخواست انجمن پیشگیری از حوادث در معادن زغال سنگ و با تلاش فراوان، دیوی توانست چراغ ایمنی را برای معادن زغال سنگ طراحی کند.

منابع کنکور ارشد بهداشت حرفه ای رتبه 1 سال 96

 

کارگر جوانی که گاری حاوی زغال سنگ را در معدن حمل می‌کند در سالهای ۱۸۴۴-۱۸۴۲ قوانینی برای بهبود شرایط کار در بریتانیا به تصویب رسید

۱۸۳۳ میلادی: نخستین قانون صنایع در انگلستان به تصویب رسید. تا پیش از تصویب این قانون، ۱۲ ساعت کار در روز اجباری بود.

۱۸۶۴ میلادی: قانون ایمنی در معادن پنسیلوانیا به تصویب رسید.

۱۸۶۶ میلادی: اداره ملی آتش‌نشانی در امریکا تاسیس شد.

۱۸۶۷ میلادی: نخستین برنامهٔ بازرسی صنایع به وسیلهٔ مسئولان دولتی در ایالت ماساچوست آمریکا تدوین شد.

۱۸۹۶ میلادی:انجمن ملی حفاظت در برابر آتش (NFPA) در امریکا تاسیس شد

۱۹۰۶ میلادی: نخستین بررسی منظم از حوادث شغلی منجر به مرگ در پنسیلوانیا انجام شد.

۱۹۱۴: در امریکا، دفتر بهداشت و سلامت در صنایع، به وسیلهٔ اداره خدمات بهداشت همگانی تاسیس شد. این مرکز پس از چندین بار تغییر نام در سال ۱۹۷۰ به نام موسسهٔ ملی ایمنی و بهداشت شغلی ( NIOSH ) نامگذاری شد.

۱۹۳۱ میلادی: نخستین الگوی علمی دربارهٔ علل بروز حوادث، به وسیلهٔ هانریش ارائه شد.

۱۹۵۶ میلادی: برنامه‌های پیشگیری از حوادث به وسیله اداره بهداشت همگانی آمریکا ارائه شد.

۱۹۶۸ میلادی: جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا لزوم برپایی قوانین دولتی ایمنی و بهداشت را اعلام کرد.

۱۹۷۰: در زمان ریاست جمهوری نیکسون، قانون یاد شده به تصویب رسید، که موجب ایجاد ادارهٔ ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) و موسسهٔ ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) شد.

بهداشت حرفه‌ای در ایران

در مرداد سال ۱۳۲۵ وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل و قانون موقت کار را تدوین نمود و در سال ۱۳۳۷ قانون مزبور با اصلاحات و تغییراتی به صورت قانون به تصویب رسید و اجرای وظایف مربوط به بهداشت و ایمنی مندرج در قانون کار وقت به عهده اداره کل بازرسی کار قرار گرفت.

در سال ۱۳۴۶ در حوزه معاونت فنی وزارت بهداشت وقت، اداره بهداشت محیط کار در تشکیلات اداره کلّ بهداشت محیط پیش بینی شد و سپس در سال‌های ۱۳۴۷، ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹، اداره طب صنعتی در اداره کل خدمات بهداشتی حوزه معاونت فنی وزارت بهداری وقت تاسیس گردید. سپس در سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ تا اوایل ۱۳۵۳، اداره بهداشت محیط کار به بهداشت محیط کار و هوا تغییر نام داد و اداره طب صنعتی همچنان به وظایف خود ادامه می‌داد. در اواخر دهه ۱۳۵۰ در حوزه معاونت امور بهداشتی و جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداری وقت اداره بهداشت حرفه‌ای در دفتر خدمات بهداشتی ویژه که بعداً به اداره کل خدمات بهداشتی ویژه تغییر نام داد تشکیل گردید.

تا قبل از سال ۱۳۶۲ وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت وقت مشترکاً بر نیروی کار و محیط کار نظارت و مراقبت داشتند. به منظور جلوگیری از دوباره کاری و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات برای حفظ و بالا بردن سلامت شاغلین، درسال۱۳۶۲ مسائل بهداشتی محیط کار و کارگر، از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناخته شد و جهت انجام این وظیفه، اداره کل بهداشت حرفه‌ای تشکیل و مسئولیت حفظ و ارتقاء سلامت نیروهای شاغل کشور در مشاغل گوناگون جامعه را عهده دار گردید. با توجه به تصویب قانون جدید کار توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در سال ۱۳۶۹، به حکم ماده ۸۵ قانون کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عهده دار بهداشت و درمان کارگران و وزارت کار و امور اجتماعی مسئول ایمنی کارگران می‌باشد.

هدف کلی مهندسی بهداشت حرفه‌ای

نگهداری و بهبود حداکثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف از طریق پیشگیری از خطرات تهدید کننده سلامت کارگران، مطالعه شرایط نامناسب محیط کار و اثرات سوء آن بر تندرستی آنان می‌باشد. کارشناسان بهداشت حرفه‌ای که در این زمینه فعالیت دارند، با شناختی که از محیط کار، فرایندهای کاری، خطرات و عوامل زیان‌آور محیط کار، و نیز تاثیراتی که این عوامل بر سلامت شاغلین می‌گذارند، از طریق بررسی، ارزیابی، اندازه‌گیری و کنترل عوامل زیان آور محیط کار، درصدد سالم‌سازی و بهسازی محیط کار برمی‌آیند. بنابراین از این طریق باعث کنترل بیماری‌ها، عوارض و آسیب‌های شغلی و درنهایت تامین سلامت شاغلین می‌گردند.

برنامه‌ها و فعالیت‌های بهداشت حرفه‌ای

به منظور دستیابی به هدف فوق در بهداشت حرفه‌ای برنامه‌هایی درنظرگرفته شده است که به طور خلاصه عبارتند از:

  1. معاینات پزشکی گوناگون برای کلیه کارکنان
  2. برنامه‌های مربوط به حفاظت فنی و ایمنی کارگران
  3. برنامه‌های مربوط به بهداشت محیط کار شامل شناخت و ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار و ارائهٔ طرح‌های کنترلی و بهسازی محیط کار
  4. ایجاد امکانات درمانی و اورژانس طب کار
  5. برنامه‌های مربوط به آموزش برای بهداشت
  6. برنامه‌های مربوط به تغذیه کارگران
  7. برنامه‌های مربوط به نوتوانی و توانبخشی حرفه‌ای

مهندسی بهداشت حرفه‌ای نه تنها مسائلی را که در اثر تماس با عوامل زیان آور محیط کار بروز می نماید در نظر می گیرد، بلکه سایر مسائل از قبیل:پیشگیری از بیماری‌ها، بهداشت عمومی محیط کار، آب آشامیدنی، نظافت عمومی و فردی، دفع حشرات، دفع زباله و فضولات، نهار خوریها، حمام، توالت، دوش و دستشویی، وسایل و حفاظت فردی و جمعی و غیره را نیز درمحیط‌های کاری در مد نظر دارد.

عوامل زیان آور محیط کار

عوامل زیان آور محیط کار
 

ابزار اندازه‌گیری نور، نورسنج

به طورکلی می‌توان گفت که بهداشت حرفه‌ای علمی چند رشته‌ای بوده و ترکیبی از علوم پزشکی و مهندسی می‌باشد. یکی از برنامه‌های اصلی بهداشت حرفه‌ای، مطالعهٔ شرایط نامناسب محیط کار یا به عبارتی بررسی و ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار می‌باشد، که این عوامل خود به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

  1. عوامل زیان آور فیزیکی محیط کار شامل سروصدا، گرما و رطوبت، سرما، ارتعاش، فشار (کمبود و افزایش فشار)، روشنایی (کمبود و افزایش نور)، اشعهٔ مادون قرمز، اشعهٔ ماورای بنفش، اشعه‌های یونیزان، الکتریسیته
  2. عوامل زیان آور شیمیایی محیط کار مانند گازها، بخارات، دودودمه،گردوغبار،اسیدها و بازها، فلزات و...
  3. عوامل زیان آور بیولوژیکی محیط کار شامل: انتقال ویروس‌ها، قارچ‌ها،انگل‌ها،باکتری‌ها، ریکتزیاها از طریق خون و سایر مایعات بدن
  4. عوامل زیان آور ارگونومی محیط کار، شامل: پوزیشن‌های نامناسب بدن حین کار، بلندکردن و حمل باربیش از حد مجاز، سطوح کار شامل میز، صندلی، ابزارآلات مورد استفاده، تجهیزاتی که مناسب طراحی نشده باشند (عدم تطابق کار با کاربر) و.....
  5. عوامل زیان آور روحی و روانی محیط کار مانند روابط کارگر با کارفرما، همکاران و زیردستان،_ استرسهای شغلی ،تشویق‌ها و تنبیه ارتقاء شغلی، رضایت شغلی و...

چنانچه هر یک از عوامل یاد شدهٔ فوق از حد تحمل فیزیولوژیک بدن انسان پیشی گیرد، عوارض و آسیب‌هایی را ایجاد خواهدنمود. در بهداشت حرفه‌ای عمده کوشش‌ها بر شناسایی این عوامل، اندازه‌گیری و در صورت نیاز کنترل آنها متمرکز است.

روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی

روز جهانی بهداشت حرفه ای

روز ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) از سوی سازمان بین‌المللی کار(ILO) به عنوان روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی World Day for Safety and Health at Work نامگذاری شده است.

روز جهانی ایمنی وسلامت شغلی در واقع یک هدف گذاری سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است. برگزاری این مراسم بخش مهمی از استراتژیهای جهانی سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی وسلامت شغلی در همه محیط‌های کاری است که باعث ارتقای آگاهی‌های مردم و همچنین افزایش امنیت و سلامت در محیط کار می‌شود.

این مراسم هر ساله توسط کلیه دولتها، سازمانها و بخش‌های خصوصی و کارفرمایان و کارخانجات انجام شده و توسط سازمان بین‌المللی کار حمایت و پشتیبانی می‌کند.

ایمنی صنعتی

ایمنی صنعتی (به انگلیسی: Industrial Safety) رشته‌ای است گسترده که به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته می‌شود که با به کار گرفتن آنها می‌توان نیروی انسانی و سرمایه را در برابر خطرات گوناگون در محیط‌های صنعتی به گونه‌ای مؤثر و کارا نگهداری کرد و به این وسیله یک محیط کار و صنعت بی خطر و سالم برای افزایش کارایی کارکنان به وجود آورد. مهندسی ایمنی عبارت است از مقررات یا نظامی که برای کاهش وقوع حوادث از طریق حذف یا کنترل خطرات بکار می‌روند

با وجود مرزبندی این دانش در زیر مجموعه ی مهندسی صنایع و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ، ایمنی صنعتی زیر مجموعه ای از دانش کلان بهداشت حرفه ای محسوب می‌شود . در ایران با شکل گیری دانشکده های بهداشت و حفاظت فنی در دانشگاه های وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،ایمنی صنعتی به صورت سرفصلی از دروس این رشته تدوین گردید. تا قبل از دهه ۱۹۷۰ مهندسی ایمنی بخشی از مهندسی کنترل محسوب می‌شد. در این دوران هنوز دانش ایمنی همگام با سایر علوم مرتبط با کنترل فرایند پیش نرفته بود. با وقوع حوادث فاجعه بار در صنایع و کارخانجات شیمیایی از جمله کارخانه Flixborough در سال ۱۹۷۴انگلستان و شکل گیری تدریجی سیستم مدیریت HSE توسعه دانش ایمنی به عنوان یک بخش مستقل مورد نظر قرار گرفت.

منبع: https://fa.wikipedia.org

نوشته شده در تاريخ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴ توسط Javid Garshasbi | نظر(0)

نقاشی ساختمان در تهران, نقاشی ساختمان در کرج با انواع رنگ های روغنی,پلاستیک و اکرلیک را از هنرمندان انجمن هنر فارس بخواهید

 

مجموعه انجمن هنر فارس سالها در کنار شما بوده و در جهت آسایش و آرامش شما تلاش کرده و از این بابت به خودمان میبالیم که توانسته ایم نقشی هرچند اندک در بهبود روحیه های شما داشته باشیم.

از همه نقاط ایران با انجمن هنر فارس تماس بگیرید:

تفاوتی نمیکند شما در کدام منطقه جغرافیایی سکونت دارید . اساتید انجمن هنر فارس در سراسر کشور حضور دارند و کافیست با ما تماس بگیرید تا نزدیکترین نیروی ما برای بررسی پروژه شما خدمت برسد.

شماره های تماس با نقاشی ساختمان هنر فارس

تماس با انجمن هنر فارس

هنرمندان درجه یک را از انجمن هنر فارس بخواهید

آمیزی بسیار مهم می باشد تا این که با روحیات شخص سازگاری داشته باشد نقاشی درجه یک ساختمانی را از انجمن فارس بخواهید:

 

در( نقاشی ساختمان ) کار به سه نوع دسه بندی می شود کار درجه یک و کار درجه دو و کار درجه سه بنا به توضیحاتی که خدمت شما عرض ارائه می دهم قیمت کار درجه یک در نقاشی ساختمان از قراری هر متر مربع حدود دوازده هزار تومان می باشد چونکه کار درجه یک مراحل بیشتری نسبت به کار های درجه دو و درجه سه می طلبد به طوری که در کار درجه یک به جای یک دست روغن دو دست روغن بر روی گچ زده می شود و به جای یک دست بتونه و یا ماستیک دو بار بتونه کاری به صورت چپ و راست انجام می شود و به جای یک بار لکه گیری دو بار لکه گیری می شود یک بار موج گیری و دو باره لکه گیری می شود و به همین خاطر است که رنگ بیشتری را هم می طلبد و معمولا در کار های درجه دو و درجه سه از سه دست رنگ استفاده می کنند ولی در کار درجه یک از چهار دست رنگ استفاده می شود و به همین خاطر است که قیمت رنگ کار درجه یک بالا می باشد و البته کار درجه یک همه جا نیاز نمی باشد کار درجه یک برای کارهای خیلی لوکس انجام می شود

هنر را به ساختمانهای خود بیاورید

 انقلابی در طرح و رنگ براستی میتواند منجر به انقلابی در سطح زندگی و خلق و خوی ما ایجاد کند . از دگردیسی و شکستن تابوهای خودساخته در نقاشی ساختمان ها اععم از رنگ بندی و دکوراسیون اتقا های پذیرایی و خواب و آشپزخانه نترسید و سعی کنید در طراحی رنگ خانه خود احساس خود را در اولویت قرار دهید و رنگ هایی را به خانه خود بیاورید که میتوانند سرمنشاء آسایش و تسلی روح و روانتان باشند.

نقاشی ساختمان

ساختمان ها محلی برای زندگی و کسب و کار ما هستند . رنگ ها در داخل و نمای ساختمان جلوه ای از شخصیت , افکار , سطح و طبقه  .اجتماعی و... ما هستند از همین روست که نقاشی ساختمان چه داخل و چه نمای آن میتوانند تاثیر شگرفی در  سطح بهره وری و تاثیر گذاری ما بر دیگران باشند.

نقاش ساختمان  عمدتا در فرهنگ ما به یک فردی اطلاق میشود که حرفه نقاشی ساختمان را برای خود انتخاب کرده است ولی براستی که این شغل در بستر خود پستی و بلندیهای بسیار دارد و افرادی که این حرفه و لغب را یدک میکشند خود میتوانند درجات مختلفی را داشته باشند.

 

نقاشی ساختمان یک هنر است : آن را از یک هنر مند بخواهید

هنر خواستگاه و جلوه های بسیار نامحدودی داد, یک هنر مند با خلق یک اثر سعی در بیان افکار و اندیشه های خود است تا بتواند خدمتی کرده باشد . و اما وقتی از هنر نقاشی ساختمان صحبت میکنیم باید آن را یک هنر کوچه بازاری دانست که هنرمند سعی میکند عصاره افکار و ایده آل های کارفرمای خود را گرفته و در جلوه ای هنری آن را به منصه ظهرو برساند.

 

از این رو قطعا میتوان نقاشی ساختمان در یک هنر دانست هرچند که در جامعه ما بیشتر تصو بر این است که آن هم یک حرفه است مانند سایر حرفه های ساختمانی

زبان رنگ ها و تاثیری که میتوانند بر زندگی ما داشته باشند

رنگ ها هر یک زبان خاص خود را دارند و اگر بدرستی ترکیب شده و در کنار هم چیده شوند میتوانند تصویر و تابلو افکار ما باشند.

رنگ ها میتوانند سرمنشاء آرامش و ارتقاء بهره وری ما باشند

رنگ ها بستر ساز موفقیت و اعتماد به نفس ما در مراودات روزمره مان میتوانند باشند.

 

نقاشی ساختمان بتونه سنگی

بازدید کننده عزیزی پرسیده بودند که مورد استفاده بتونه سنگی در ساختمان چیست و در چه قسمتی از ساختمان استفاده می شود خدمت بازدید کننده محترم عرض کنم که از بتونه سنگی برای پر کردن درزهای آهن ا زقبیل  چهارچوب ودربهای کوچه و پنجره های آهنی در ساختمان استفاده می شود و بتونه سنگی در رنگ فروشیها و ابزار فروشیها موجود می باشد و البته ناگفته نماند که از بتونه سنگی برای پر کردن درزها و ترکهای دیوار هم استفاده می شود و همچنین از بتونه سنگی برای رنگ آمیزی در ماشین هم استفاده می شود و همان طور که از اسمش پیداست برای چسباندن سنگ هم از آن استفاده می کنند ( نقاشی ساختمان ) فردی در خدمت شما همشهرییان عزیز میباشد تماس

نقاشی ساختمان با غلطک

در یک دهه گذشته رنگ آمیزی ساختمان با قلم مو انجام می شدوکار کردن با قلم مو خیلی سخت بود و کار زیادی می طلبید تا اینکه یک واحد رنگ آمیزی شود و رنگ آمیزی هم زیاد جالب نمی شد و طبق معمول با پیشرفت تکنولوژی برای رنگ آمیزی ساختمان نیز قلتک را طراحی کردند که کار رنگ آمیزی را خیلی آسانتر و راحتر کرده است و کاری که با قلتک انجام می شود یک دست و زیباتر از کاریست که با قلم مو انجام می شود و سرعت کار بالایی داشته وزمان کمتری نسبت به قلم می برد و کار سریعتر انجام می پذیرد و البته باید عرض کنم که قلتک انواع مختلف دارد قلتک مخصوص رنگ روغنی که خود قلتک روغنی انواع مختلف دارد از جمله قلتک بزرگ وقلتک کوچک که قلتک کوچک از بیست و پنج سانتیمتر گرفته تا پنج سانتیمتر موجود می باشد که حتی نرده ها را هم می توان با قلتک رنگ آمیزی کرد ودوم قلتک های رنگ پلاستیک است که قلتک پلاستیک کاملا با قلتک روغنی فرق دارد قلتک رنگ پلاستیک بزرگ ترین قلتک ها می باشد که دارای پرزهای زیاد است که فقط مناسب رنگ پلاستیک می باشد و سوم اینکه قلتک های رنگ اکریلیک ها هستند که قلتک رنگ اکریلیک بین قلتک روغنی و پلاستیک می باشد که نه بزرگ است و نه کوچک که به آنها قلتک متوسط می کویند.

 

در فرایند نقاشی ساختمانی با رنگ روغنی قلتک به تنهایی کافی نیست و ابزار های دیگری نیز لازم می باشد از جمله سینی قلتک ودوم اینکه دسته قلتک که این سه اقلام مکمل هم هستند که اگر هر کدام از این ها نباشد کار با قلتک امکان پذیر نمی باشد والبته ناگفته نماند که قلتک های دیگر ی هم وجود دارد که از آن نوع قلتک ها در کار های طرح دار ودر پتینه کاری از آنها استفاده می کنند

رنگکاری

رنگ کاری چوب و قیمت رنگ کار ی چوب باید خدمت شما بازدید کننده محترم عرض کنم که رنگ کاری چوب با( نقاشی ساختمان ) فرق دارد رنگهای که در( نقاشی ساختمان ) به کار می رود رنگهای روغنی و رنگ های پلاستیک هستند ولی رنگ های که برای رنگ کاری چوب استفاده می شود رنگ های فوری هستند و رنگ کاری چوب اکثرا در کار گاها انجام می شود و حلال رنگهای چوب تینر ده هزار می باشد و خیلی خطرناک می باشد و رنگ های فوری حتماً باید با پیستوله انجام شود و پیستوله قدرت اعتراق را بالا می برد و امکان آتش سوزی دارد پس به همین خاطر است که در کار گاها و با رعایت امنیت کامل انجام می شود و قیمت رنگ کاری چوب با قیمت( نقاشی ساختمان ) فرق زیادی دارد قیمت( نقاشی ساختمان ) بین پنج الی ده هزار تومان متغیر می باشد ولی قیمت رنگ کاری چوب بین بیست هزار وچهل هزار تومان متغیر می باشد قیمتی را که خدمت شما عزیزان عرض کردم قیمت بر متر مربع می باشد و باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که رنگ کاری چوب انواع مختلف دارد رنگ کاری چوب با کیلر و رنگ کاری چوب با نیم پولیستر و رنگ کاری چوب با روغن جلا که قیمت این کار ها با هم فرق می کند که گرانترین رنگ کاری چوب نیم پولیستر و ارزانترین رنگ کاری چوب با روغن جلا می باشد و البته رنگ کاری چوب با روغن جلا را در داخل منزل هم می شود انجام داد چونکه جلا خاصیت روغنی داشته و با تینر معمولی رقیق می شود و هیچ گونه خطری ندارد و به همین خاطر است که این کار را می توان در منزل

چرا استفاده رنگ در رنگ آمیزی؟

انجام داد با تشکر از توجه شما بازدید کننده گان عزیز ومحترم( نقاشی ساختمان ) فارس با سی سال تجربه در خدمت شما عزیزان میباشد با ما تماس بگیرید چرا رنگ؟ من در تیتر اول مطلب نوشتم چرا رنگ از نوشتن این مطلب منظوری دارم ومنظور من این است که خیلی طرحها و مواد های جدیدی برای تزیینات ساختمان به بازار آمد واکثر مردم هم استقبال کرده و از آنها برای تزیین منازلشان استفاده کردند از جمله رنگ‌های مولتی کالر والیاف رومالین و غیره ولی پس از مدتی پشیمان شده و دو باره به رنگ رو آورده اند چرا که رنگ جلوه و خاصیت خاصی دارد و هیچ کدام از انهایی را که گفتم جای گزین رنگ نمی شوند پس به همین خاطر است که می گوییم چرا رنگ یکی از مهمترین دلایلی که هیچ چیزی جای گزین رنگ نمی شود این است که رنگ قابل شستشو می باشد و هر وقت که دیوار های منزلمان کثیف شود آن می توان شست و تمیز کرد ولی رنگ های از قبیل مولتی کالر و یا رومالین قابل شستشو نیستند نقاشی ساختمان و به همین خاطر است که می گوییم چرا رنگ پس در( نقاشی ساختمان ) رنگ اساسی تریننقش را در ساختمان ایفا می کند و ساختمان بدون رنگهیچ زیبایی نخواهد داشت

رنگ روز برای نقاشی:

در این روزها رنگها و ابزار های زیادی در مورد( نقاشی ساختمان ) به بازار آمده و تنوع خیلی زیادی دارند و مشتریان را درباره انتخاب رنگ منزلشان دچار تردید می شوند از جمله رنگ‌های جدیدی که به بازار آمده رنگ های جوتن هستند که نوعی از خانواده رنگهای اکرولیک هستند که این رنگها ضد باکتری بوده وتقریبا نیز قیمت بالایی دارد که حدوداً قیمت هر متر مربع آن از پانزده هزار تومان هست تا الی بیست هزار تومان که برای رنگ آمیزی اماکن عمومی بسیار مناسب می باشد و دوم اینکه رنگ های اپوکسی هستند که این نوع رنگها نیز جزء رنگ های روز به حساب می آیند که بسیار رنگهای با استقامتی هستند که معمولا این نوع رنگها را برای نمای ساختمان و همچنین برای استخرها استفاده می کنند و در رنگهای( نقاشی ساختمان ) امروزه تنوع زیادی وجود دارد از جمله رنگ‌های به روز دیگری که وجود دارد رنگهای مولتی کالر ها هستند که این رنگها هم رنگهای خوبی بوده ودارای طیف های مختلفی می باشد که انتخاب آن نسبت به سلیقه شخص می باشد و یکی دیگر از رنگ‌های روز دنیا رنگهای پتینه می باشد که این نوع رنگها پر طرفدار بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد که این رنگها یکی از بهترین رنگ های روز دنیا می باشد که این نوع رنگها دارای تنوع خیلی زیادی هستند و کار پتینه بستگی به سلیقه و هنر کننده کار بستگی دارد که باید خلاقیت خود را در انجام کار نشان دهد و یکی دیگر از لوزمات تزئین خانه ها رومالین می باشد که یکی از رنگ‌های روز می باشد البته رومالین رنگ نیست رومالین نوعی الیاف رنگی ونوعی چسب خشک است که با هم مخلوط شده‌اند که مورد استفاده آن به سبک دیگری است نقاشی ساختمان که رومالین را با آب خیس کرده وسپس آن را با ماله بر روی دیوار و یا سقفها نسب می نمایند

همرنگی:

نحوه درست شدن همرنگی وکار آیی آن برای شما عزیزان توضیح خواهم داد امید وارم که مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد همرنگی نوعی رنگ استری است که برای زیر کار چوب استفاده می شود کارهای چوبی از قبیل کابینت چوبی و درب های چوبی و دکور چوبی و انواع کمود وبوفه های چوبی و انواع کارهای چوبی  همرنگی معمولا با رنگهای جوهری درست می شود بطوری که هر رنگی را که بخواهیم بر روی چوب استفاده کنیم آن مقداری از آن را داخل بنزین و یا داخل تینر روغنی ریخته و هم می زنیم وقتی که رنگ دلخواهمان را بدست آوردیم آن را با پارچه تنظیف بر روی چوب می مالیم تا اینکه رنگ را به خود بگیرد و سپس یک سمباده نرم بر روی آن کشیده و مرحله بعدی کار را انجام می دهیم بعد از همرنگی مرحله سیلر کاری است که سیلر بر روی چوب حکم بتونه را دارد که زبری نقاشی ساختمان و خرابیهای چوب را پر کرده وسطح کار را صاف می نماید البته سیلر بی رنگ می باشد و مثل شیشه ریز کار را نشان می دهد وبعد از همرنگی و سیلر کاری نوبت به براق کردن چوب می رسد سه نوع مختلف دارد یکی از این راها جلا می باشد که آن را با قلم بر روی سیلر می زنیم و به این صورت چوب براق می شود و راه بعدی که خیلی بهتر ومحکمتر از جلا می باشد پولیستر و یا نیم پولیستر می باشد که آن را با قلم نمی توان بر روی چوب زد چونکه حلال پولیستر و یا نیم پولیستر تینر ده هزار بوده و خیلی سریع خشک می شود و به همین خاطر است که پولیستر را حتما باید با پمپ باد و پیستوله بر روی چوب پاشید

نقاشی کف با رنگ اپوکسی

اپوکسی نوعی رنگ با قابلیت حشک شدن سریع میباشد که مهمترین کاربرد آن نقاشی کف ساختمان میباشد. گروه نقاشان انجمن هنر فارس با سابقه زیاد و اجرای نمونه کارهای متنوع نقاشی کف با رنگ اپوکسی میتواند در این زمینه کمک های بسیاری به شما کند .

این نوع رنگکاری برای کف سوله های صنعتی , کف آشپزخانه , کف سالن های ورزشی , کف انبار ها و.. قابلیت اجرا داشته و میتواند گزینه ایده آلی برای کف ساختمان شما باشد.

نمونه کارهای نقاشی کف ساختمان با رنگ اپوکسی

چند نمونه اجرا شده با رنگ اپوکسی را در ادامه ملاحظه میکنید . برای مشاهده تصاویر و نمونه های بیشتر به گالری تصاویر و نمونه کارهای انجمن هنر فارس مراجعه نمایید.

 

نقاشی اتاق خواب

باید خدمت شما بازدید کننده محترم عرض کنم که رنگ و یا انتخاب رنگ سلیقه ای بوده و هر کس می تواند سلیقه خاص خودش را داشته باشد منزل و یا خانه جایی است که به آدم آرامش می بخشد ورنگ یکی از مهمترین ابزارهای است که با روح و روان انسان ها سر کار داشته وبه انسان ها آرامش می بخشد و این آرامش در آدم های فرق می کند به این صورت که ممکن است یکی از رنگ‌های تیره خوشش بییاید و به آن آرامش بدهد و یکی از رنگ‌های روشن خوشش بییاید و به آن آرامش دهد و رنگ های دیگر و آدم های دیگر ولی یک سری رنگ ها هستند که برای رنگ آمیزی اتاق خواب بزرگ سالان استفاده می شود از جمله رنگ‌های که برای اتاق خواب استفاده می شود رنگ صورتی روشن و رنگ بنفش روشن و همچنین رنگ شکلاتی روش هستند که این نوع رنگها جزء خانواده رنگهای گرم بوده ورنگ های تحریک کننده می باشد که برای اتاق خواب بزرگ سالان بسیار مناسب می باشد و البته از رنگ‌های دیگری هم می توان برای اتاق خواب بزرگ سالان استفاده کرد که آن نسبت به سلیقه خود شخص می باشد و برای اتاق خواب کودکان باید از رنگهای شاد استفاده کرد رنگ های شادی که برای اتاق کودکان می توان استفاده کرد از قبیل رنگ سبز و رنگ آبی ورنگ قرمز و زرد و رنگ نارنجی استفاده کرد در ( نقاشی ساختمان ) ترکیب رنگ ها و رنگ

 

نقاشی ساختمان در تهران

آنچه کیفیت و قیمت را تعیین میکند سطح مهارت است . نقاشی ساختمان هنری مغفول مانده است . خدمات نقاشی ساختمان در تهران, نقاشی ساختمان در کرج مطابق با ایده آلهای فکری شما هر دو را به ما بسپارید

  اکرليكبدون بو سريع و قابل شستشو  روغنیمات ونيمه مات و براق  پلاستيكپوششی عالي و یكدست  با استفاده از بهترین رنگهای موجود در بازار و یا آنچه شما ترجیح می دهید. سيلروكيلر- كنيتكس – رومالين بلكا – كاغذ ديواري – 


نوشته شده در تاريخ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۳ توسط Javid Garshasbi | نظر(0)

دنیای کاشی و سرامیک با داشتن طرح ها و رنگ های متفاوت یکی از هیجان انگیز ترین دنیاها در دکوراسیون داخلی به شمار می آید و بسیاری از افراد هنگام انتخاب کاشی و سرامیک دچار سردرگمی های خاص خود می شوند و نمی توانند کاشی و سرامیک مورد نظر خود را خریداری کنند . در این مطلب ما تصمیم گرفیتم در مورد کاشی کاری سرویس بهداشتی و نکاتی که باید  به آن توجه کنید را توضیح دهیم. هنگام انتخاب کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی باید به عوامل متعددی توجه داشته باشید نوع دکوراسیون بهداشتی شما در انتخاب نوع کاشی و سرامیک تاثیر بسزایی دارد و هنگام  سرویس بهداشتی باید بیش از حد به آن توجه داشته باشید. از دیگر عوامل می توان به  مقاومت در برابر لغزش ها ، جنس کاشی و سرامیک و مواد درون آن از دیگر نکاتی است کخه هنگام خرید و کاشی کاری سرویس بهداشتی باید به آن توجه داشته باشید. در این مطلب تصمیم گرفتیم 10 نکته ای که باید هنگام خرید کاشی و سرامیک سرویس بهداشنی به آن توجه داشته باشید را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات جدیدی در خصوص کاشی کاری سرویس بهداشتی (حمام و دستشویی) به دست آورید.

۱. کاشی های کوچک برای سطوح منحنی دار درحمام

اگر دکوراسیون حمام شما دارای منحنی است و یا اینکه تصمیم به ساخت سکوی دوش منحنی دارید بهتر است از کاشی های کوچک برای پوشاندن این سطوح استفاده کنید. بنابراین نوع کاشی که برای این سطوح انتخاب می کنید باید دارای جب آب پایینی باشد و با رطوبت نیز سازگاری خاصی داشته باشد. از مزیت های کاشی های کوچک این است که باعث می شود منحنی ها و انحناهای موجود در طرح را برای حمام خود دقیق شکل دهید.

 

 

۲. احساس لذت با انتخاب کاشی مناسب

نشستن بر روی یک سطح صاف احساس ارامش به افراد نسبت به نشستن بر روی کاشی های کوچک دست می دهد. همانطور که نسشتن بر روی سکوهای تیز و صاف ممکن است بریا شما خسته کننده باشد . بنابراین هنگام کاشیکاری حمام و سرویس بهداشتی بهتر است کاشی به همرا قابی انتخاب کنید که قابلیت گرد شدن را داشته باشد.

 

۳. انتخاب کاشی موزاییکی برای حمام

در انتخاب کاشی موزاییکی برای سرویس بهداشتی ترجیحا کاشی هایی را انتخاب کنید که متناسب با دکوراسیون و سلیقه شما است و هنگام کاشی کاری سرویس بهداشتی نیز اصولی است که کاشی با سطح زیرین خود تماس داشته باشد  و به این صورت نباشد که تمام سطح بین دیوار و یا کف با چسب پر شود.

 

۴. کاشی های شیشه ای رنگی  در حمام

شیشه در حمام دارای برخی از معایب است به عنوا ن مثال برخی از شیشه های شفاف بخار و آب حبس شده در پشت خود را نشان می دهند که اصطلاحه به آن تله آب و یا بخار گفته می شود و باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند در دکوراسیون سرویس بهداشتی شما خواهد شد. بنابراین اگر تصمیم شما جدی است بهتر است که کاشی های شیشه ای با سایز کوچک را برای این کار انتخاب کنید.

۵. استفاده از چند کاشی در کاشی کاری سرویس بهداشتی

برخی از افراد برای ایجاد جلوه ای متفاوت از چند رنگ و یا نوع کاشی برای دکوراسیون سرویس بهداشتی خود استفاده می کنند بارها شده است که رنگ کاشی یک قسمت از دیوار از دیگر قسمت ها کاملا متفاوت است.

 

۶. کاشی های کوچک و سقف شیب دار حمام

مجهز بودن سقف های شیب دارد در حمام های بخار ار اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه برای پوشاندن سقف ها از کاشی های کوچک استفاده کنید ظاهر آنها را برای شما خوشایندتر خواهد کرد

۷. استفاده ازکاشی های بزرگ در سرویس بهداشتی

اگر علاقه ای به تنوع رنگ ندارید و می خواهید کف حمام و سرویس بهداشتی شما علاوه بر داشتن طرح و رنگ یکنواخت از طول عمر بسیار بالاتری نیز برخوردار باشد بهتر است از کاشی های بزرگ بریا این کار استفاده کنید. استفاده از کاشی های بزرگ در سراسر حمام باعث بزرگتر جلوه دادن حمام شما می شود. هنگام انتخاب کاشی های بزرگ به سطح مقاوت آن در برابر ضربه , و لغزش توجه داشته باشید.

۸. نظافت وتمیزی کاشی سرویس بهداشتی

اگر حوصله تمیز کردن دوره ای کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی خود را ندارید بهتر است از کاشی های بزرگ و رنگ تیره استفاده کنید زیرا تمیز کرن کاشی های بزرگ به مراتب از کاشی های موزاییکی و کوچک راحت تر است.

۹. قاب کردن کاشی کوچک با کاشی بزرگ

اممکن است بسیاری از افراد طرحی را برای کاشی سرویس بهداشتی خود انتخاب کنند که از مقاوت زیادی در برابر لغزش  داشته باشد بنابریان نمی توان این طرح کاشی را زیر دوش کار کرد و شما می توانید از کاشی های کوچک استفاده کرده و آن را با طرح دلخواه خود قاب کنید، کاشی های کوچک با داشتن بندکشی بیشتر نسبت به کاشی های بزرگ از مقاوت بیشتری در برابر لغزش برخوردار هستند.

۱۰. کاشی های مشابه کوچک و بزرگ در حمام

اگر به رنگ انتخاب شده علاقه بسیاری دارید می توانید از کاشی های مشابه اما در ابعاد مختلف برای زیباسازی سرویس بهداشتی خود استفاده کنید. می توان کاشی های بزرگ را برای دیوار و کاشی های کوچک را برای کف حمام استفاده کرد.کاشی کاری در حمام و سرویس بهداشتی می تواند بهترین گزینه بری ایجاد تحول و زیباسازی این مکانها باشد. طرح بندی و چیدمتن منظم آن از اصولی است که هنگام کاشی کاری سرویس بهداشتی باید به آن توجه داشته باشید. توجه نگردن به این امر باعث می شود که آخر کار طرحی دلچسب و عالی نداشته باشید. شما می توانید د رسرویس های بهداشتی به دلیل کوچک تر بودن فضا نسبت به فضای خانه طرح های مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنید بنابریان در گتم اول بهتر با جست وجو در سایت کاشیران و دیگر سایت ها مدل و نوع کاشی مورد نظر خود را انتخاب کرده و طرح مورد نظر کاشی و سرامیک خود را بچینید. استفاده از وسایل لوکس می تواند در زیبایی این مکان ها تاثیر بسزایی داشته باشد. کاشی با زیبایی که به خانه شما می بخشد می تواند تاثیر بسزایی در تعیین قیمت آن داشته باشد بنابراین بهتر است که  از طرح های لوکس و شیک به جای طرح های ساده و سفید استفاده کنید

با توجه به میزان فضایی که در سرویس بهداشتی در اختیار شما است شما می توانید اقدام به خرید کنید اگر از مساحت کمی برخوردار هستید بهتر است که از کاشی های کوچک استفاده کنید و بالعکس کاشی های بزرگ به نسبت سنگین تر هستند بنابراین بهتر است که قبل از بررسی کنید که دیوار ها تحمل این میزان بار را دارند یا خیر. در سرویس بهداشت یو حمام به دلیل مجاورت مستقیم با آب و رطوبت باید از میزان مقاوت بالایی در برابر لغزش برخوردار باشد که منجرب به لیز خوردن افراد در حمام نشود. 

برخی دیگر از نکات هنگام کاشی کاری سرویس بهداشتی

 چرا نباید حمام آبی باشد

متخصصان رنگ درمانی از تاثیر رنگ های سرد مانند ابی و بنفش در دردهای مفصلی و ... سخن می گویند. به دلیلرطوبیت زیاد در حمام بهتر است هنگان انتخاب رنگ در کفپوش از رنگ های  کرم، شیری، شکلاتی روشن یا نسکافه ای انتخاب کنبد تا بتوانیدمیزان سردی این مکان ها را تا زیادی کاهش داد. 

کاشی سرویس بهداشتی

شما می توانید با خرید اینترنتی کاشی و سرامیک خود از فروشگاه کاشیران علاوه بر انتخاب کاشی و سرامیک مورد نظر خود از هزاران محصول موجود در فروشگاه , بهترین کاشیکاران را نیز به استخدام خود در آورید. 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۱ توسط Javid Garshasbi | نظر(0)

 

کاهش توجهات به گویش ها و زبان های محلی
 

ایران کشوری است پهناور و دارای اقلیم بسیار مناسب و سابقه تمدن و فرهنگ چند هزارساله که از گذشته‌های دور تاکنون، اقوام و نژاد‌های مختلف و پیروان ادیان الهی در این سرزمین، در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند و به اتفاق هم در حفظ و حراست از این آب و خاک و استقلال و اعتلای آن، کوشیده‌اند و در برابر دشمنان خارجی مبارزه کرده اند.

این همزیستی در کنار تنوع قومی، نژادی و دینی و در عین پهناوری و گستردگی خاک ایران، موجب توزیع نسبی جمعیت و شکل‌گیری گویش‌ها و لهجه‌های مختلف در جای‌جای ایران شده است، گویش‌هایی که در عین شباهت‌های بسیار با هم، دارای اختلاف‌های فاحشی با یکدیگرند و در مواردی نیز پدید آمدن لهجه‌های ویژه و اصطلاحات و واژگان اختصاصی در پاره‌ای از این گویش‌ها دیده شده است.

کارشناسان معتقدند، از میان رفتن یک زبان محلی و یا زبان قومی، به تنهایی رنج آور و تأسف برانگیز است، اما دردناک تر، آن است که از میان رفتن یک زبان یا یک گویش، مساوی است با از میان رفتن تاریخ و فرهنگ شفاهی یک قوم و یک ملت و از میان رفتن داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و خاطرات آنان، و از این رو توجه به حفظ و احیاء زبان‌ها و گویش‌های محلی، بسیار ضروری و ارزشمند است. ‏

آنان همچنین می‌گویند، یکی ازعوامل تأثیرگذار و تهدیدکننده زبان‌ها و گویش‌های قومی و روستایی ؛ مهاجرت‌های مهار گسیخته از روستاها و شهر‌های کوچک به کلان شهرها است.

در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی؛ کشور با اوجگیری مهاجرت روستائیان به شهرها، روبرو شد. این مهاجران و به ویژه نسل‌های بعدی آنان در جامعه‌های شهری مستحیل شدند و حتی مایل و یا قادر به حفظ خود به عنوان « خرده فرهنگ» نبودند.

با رفتن مهاجران روستایی و گم شدنشان در جامعه‌‌ها و جمعیت‌های شهری، زبان و فرهنگ و حتی هویت اصیل شان نیز در هیاهوی شهر، از یادها رفت. ‏

‏ تعداد زبان‌های زنده در جهان‏

زبان شناسان تخمین می‌زنند که درحال حاضر حـدود ۶۸۰۰ زبـان زنـده در جهـان وجود داشته باشد که در مورد۹۰ درصد آن‌ها کمتر از ۱۰۰ هزار نفر با هریک از این زبان‌ها حرف می‌زنند. همچنین ۳۵۷مورد از این زبان‌ها کمتر از ۵۰ نفر سخنگو دارند و حتی با هریک از حـدود ۴۶ زبان دیگر فقط یک نفر حرف می‌زند و در نتیجـه بسیاری از زبان‌ها بـه شـدت در معـرض خطـر انقـراض قرار دارند.

طی ۵۰۰ سال گذشته، حدود ۴ر۵ درصد از کل زبـان‌هـای دنیا ناپدیـد شـده‌انـد، درحالی‌که در این مدت فقط ۱ر۳ درصد گونه‌های پرنـدگان و ۱ر۹ درصـد پـستانداران ازمیان رفته‌اند. ازمیان ۱۷۶ زبان موجود که از سال ۱۶۰۰میلادی، قبایل آمریکای‌شـمالی بـه آن زبان‌ها صحبت می‌کردند، ۵۲ زبان تاکنون خـاموش شـده‌اند و همچنـین از ۲۳۱ زبـان بومیان استرالیا نیز ۳۱ زبان روبه انقراض نهاده‌اند.

هشدار درباره نابودی زبان های محلی

سعید عبادتیان ـ نویسنده در مصاحبه با خبر‌گزاری ایسنا اظهار داشته است: جامعه ایرانی متشکل از چندین قوم است که مجموعه آن‌ها فرهنگ ایرانی را تشکیل می‌دهند.

رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی این است که آداب و رسوم، فرهنگ و سنن تک‌تک اقوام آن حفظ شود، چراکه نابودی و به فراموشی سپرده شدن زبان‌های محلی یک کشور به منزله نابودی بخش بزرگی از فرهنگ آن کشور است.

وی فرهنگ جامعه ایرانی را به یک انسان تشبیه می‌کند که آداب و رسوم و سنت‌ها و فرهنگ هر قومی یکی از اعضای بدن این انسان را تشکیل می‌دهد ومی‌گوید: از آن‌جا که نبود یکی از اعضای بدن مشکلات فراوانی را متوجه حیات فرد می‌کند، از میان رفتن آداب و رسوم و فرهنگ یک قوم نیز می‌تواند مشکلات فراوانی را متوجه فرهنگ آن کشور کند.

این نویسنده می‌افزاید: تضعیف فرهنگ یک قوم باعث ضعیف شدن فرهنگ کشور می‌شود و از آن‌جا که اصلی‌ترین عامل در انتقال فرهنگ‌ها و آداب و رسوم یک قوم زبان است، حفظ آن اهمیت زیادی دارد.

وی بابیان این مطلب که زبان‌ها از داشته‌های هم بهره می‌گیرند و نابودی یک زبان در ضعیف شدن سایر زبان‌ها و گرایش آن‌ها به سوی نابودی اثرگذار است، یادآوری می‌کند: در کشوری مثل ایران که زبان‌های مختلف وجود دارد، نابودی یکی از آن‌ها می‌تواند در ضعیف شدن فرهنگ غنی این سرزمین اثرگذار باشد.

عبادتیان همچنین می‌گوید: مباحث مرتبط با فرهنگ و آداب و رسوم یک زبان می‌تواند مهم‌ترین موضوع‌هایی باشند که برای جلوگیری از نابودی یک زبان به آن‌ها پرداخته می‌شود.

از میان رفتن تنوع های زبانی ‏

دکتر حسن بشیر نژاد ـ زبان شناس در مورد از میان رفتن زبان‌های محلی به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: در سال‌های اخیر تحولات سریع و دامنه دار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان موجب برهم خوردن تعادل زیست محیطی شده و به روند انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری شتاب بخشیده است و زبان‌ها نیز به عنوان نوعی ارگانیسم از تأثیر این تحولات دامنه دار مصون نمانده‌اند و شمار زیادی از آن‌ها برای همیشه از میان رفته‌اند و تعدادی نیز با کاهش تعداد گویشوران شان به شدت در معرض خطر نابودی قرار دارند. ‏

وی می‌افزاید: زبان شناسان معتقدند که تا پایان قرن حاضر نیمی از حدود ۶ هزار زبان در دنیا رو به خاموشی خواهند رفت و بدیهی است که با حذف یک زبان، گویشوران آن زبان از سخن گفتن باز نمی‌ایستند و به طور طبیعی زبان دیگری نقش برقراری ارتباط را در آن جامعه زبانی برعهده می‌گیرد که در این فرآیند جایگزینی، زبان‌های اقلیت و کم‌اعتبار جای خود را به زبان‌های معتبر و برخوردار از پشتوانه‌های قدرت در جوامع بشری می‌دهند.

زبان‌شناسان هشدار می‌دهند که ادامه این روند ممکن است تنوع‌های زبانی موجود را از میان ببرد و ناخواسته تعداد اندکی زبان صاحب قدرت را جایگزین زبان‌های گوناگون در گوشه و کنار جهان سازد.‏

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که، ایران، کشوری پهناور و به لحاظ تنوع‌های قومی، نژادی، فرهنگی و زبانی بسیار غنی است، می‌افزاید: عوامل زیادی می‌توانند برای زبان‌های محلی ایران نیز یک عامل تهدید‌کننده بالقوه باشند.

زبان های محلی ایران مانند کُردی، لُری، بلوچی، گیلکی و مازندرانی هر یک زبان مادری یکی از اقوام ایرانـی بوده‌اند و بخشی از فرهنگ و هویت قومی آنان را تشکیل می‌دهند و اما نکته جالب تر اینکه هر یک از این گویش های محلی دارای آهنگ های محلی خاصی نیز هستند که به مملکت ما تنوع خاصی داده اند

این زبان‌ها منعکس کننده آداب، رسوم، سنت‌ها، ارزش‌ها و باورهای یک قوم و ملت و در عین حال، محمـلی برای انتقال این ارزش‌ها و باورها از نسلـی به نسل دیگرند. همگـی آن‌ها ریشه در فرهنـگ و تمــدن کهنـی دارند که یادگار پیشینیان این مرز و بوم است.

این زبان‌ها، علاوه‌بر ارزش‌های اجتماعـی و فرهنگـی شان، به سبب رابطـه تاریخی شان با زبان فارسـی و برخـورداری از گنجینه ارزشمنـدی از واژگان اصیل، می‌توانند کمک شایانی به مطالعات تاریخـی و ریشه شناختی زبان فارسـی کنند.

از این‌رو هر گونه تلاش در جهت تقویت این زبان‌ها و هرگونه کمک به حفظ و بقای آن‌ها در واقع گامـی است در مسیر تقویت، حفظ و پویایی زبان فارسـی که زبان ملـی ما و عاملـی برای ایجاد وحدت و همدلی اقوام ایرانـی به حساب می‌آید و نباید تقویت زبان‌های محلی را موجب تضعیف زبان ملـی و یا بروز احساسات قوم گرایانه و استقلال طلبانه دانست.‏

وی می‌گوید: زبان فارسی به مانند درخت تنومنـدی است که زبان‌های محلـی ایران، ریشه‌ها و شاخه‌های آن را تشکیل می‌دهند واین در حالی است که پژوهش‌های میدانی جامعه شناسان زبان برروی زبان‌ها و گویش‌های محلی ایران در یک دهه گذشته، بیانگرتضعیف جایگاه این زبان‌ها و کاهش آموزش و کاربرد آنها در حوزه‌های گوناگون کاربردی است که ادامه این روند می‌تواند در بلند مدت به زوال این زبان‌ها بیانجامد. ‏

‏ تغییر نگرش‌ها ضروری است ‏

دکتر بشیرنژاد با اشاره به این مطلب که تغییر زبان، نتیجه حرکت‌های جمعی و طولانی مدت افراد یک جامعه زبانی در انتخاب و کاربرد یک زبان است و انتخاب و کاربردهر زبان در درجه اول تحت تأثیرنگرش‌های زبانی افراد است، می‌گوید: هر گونه اقدامی برای تغییر وضع موجود باید به صورت جمعی، مستمر و طولانی مدت و در جهت ایجاد تحول در احساسات و نگرش‌های افراد نسبت به نقش، کاربرد، اهمیت و اعتبار زبان‌های بومی ایران باشد و انجام این امر مستلزم بررسی و شناخت دقیق‌تر مسئله، برنامه‌ریزی‌های دقیق و منطقی زبانی، وقت و سرمایه زیادو صبر و حوصله فراوان است. ‏

وی می‌افزاید: تغییر نگرش‌ها از ۲ طریق میسر است: اولاً رواج و گسترش کاربرد زبان در موقعیت‌ها و حوزه‌هایی که می‌تواند و باید به کار گرفته شود و ثانیاً، آگاهانیدن گویشوران از طریق دادن اطلاعات درست درباره نقش، کاربرد و جایگاه واقعی زبان و زدودن باورها و برداشت‌های نادرستی که در این باره وجود دارد.

از این‌رو مسئولین دولتی، متولیان آموزش و پرورش، دست‌اندرکاران امور فرهنگی، صدا و سیما و مطبوعات، افراد تحصیل کرده، شخصیت‌های معتبر و صاحب نفوذ، محققان و نویسندگان و به ویژه زبان شناسان و والدین، هر کدام می‌توانند سهم مهمی در توسعه کاربردهای زبان داشته باشند. ‏

‏ موقعیت و جایگاه مدرسه در حفظ زبان ‏

دکتر بشیرنژاد با بیان این مطلب که در بین حوزه‌های اجتماعی، خانواده اولین و مهم‌ترین آنها است، می‌افزاید: اما شروع کارنمی تواند از خانواده باشد، زیرافراگیری فارسی از سوی فرزندان در خانواده تحت تأثیرجایگاه و کاربرد آن در بیرون از خانواده است.‏

وی یادآوری می‌کند: مدرسه از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که به کارگیری زبان محلی در آن می‌تواند در ارزیابی گویشوران از موقعیت و جایگاه این زبان، مؤثر باشد و موجب رواج کاربرد آن در دیگر حوزه‌ها و از جمله خانواده شود. در این خصوص قبل از هر چیز لازم است مسئولین آموزش و پرورش این مسأله را به صراحت برای مدیران، معلمان و دانش آموزان روشن کنند که استفاده از زبان محلی به عنوان زبان مادری آنها در محیط مدرسه و حتی به عنوان یکی از مواد درسی، حق اولیه و طبیعی آنهاست و از نظر قوانین رسمی کشورمان نیزمنعی ندارد.

مطابق اصل پانزدهم قانون اساسی، زبان آموزشی در کشورمان فارسی است اما تدریس زبان و ادبیات محلی در کنار آن، در مدارس بلامانع است.‏وی همچنین می‌گوید: در سال‌های اخیر دانش آموزان هر استان در یک کتاب درسی با عنوان «جغرافیای استان» با اوضاع طبیعی، سیاسی، و اقتصادی استان شان آشنا می‌شوند. به نظر نمی‌رسدکه اهمیت زبان، ادبیات و فرهنگ هر منطقه کمتر از جغرافیای آن باشد و از اینرو شایسته است مسئولان آموزش و پرورش در این‌زمینه تامل و چاره‌اندیشی کنند. علاوه‌بر مدرسه، استفاده از زبان محلی توسط افراد تحصیل کرده و شخصیت‌های صاحب نفوذ و مورد علاقه مــردم نظیرپزشکان، استادان، معلمان، هنرمندان و ورزشکاران و همچنین مسئولین امور دولتی در موقعیــت‌های مختلف اعم از ملاقات با مردم یامصاحبه‌هــای رادیویی، تلویزیونی یامطبوعاتی، می‌توانند نقش بــسزایی در تغییرنگرش‌های زبانی مردم و ترغیب آنان به استفاده از این زبان‌ها داشته باشد.‏

رسانه‌ها و تبلیغ زبان های محلی ‏

دکتر بشیرنژاد با اشاره به این مطلب که صدا و سیمای هراستان به عنوان پرطرفدارترین و مناسب‌ترین رسانه، راه مطمئنی برای تبلیغ و گسترش بسیار زیادگویش های محلی محسوب می‌شوند، می‌افزاید: یکی از راه‌ها این است که تا حد ممکن برنامه‌ها، به خصوص برنامه‌هایی که برای گروه سنین پایین تهیه می‌شوند، به زبان محلی باشند، اما باید توجه داشت که گونه زبانی مورد استفاده در این برنامه‌ها کاملاًطبیعی بوده و با زبان مورد استفاده مردم در کوچه و بازار تفاوت اساسی نداشته باشد. ‏

اقدام دیگری که می‌تواند صدا و سیما انجام دهد، دادن آگاهی‌های لازم به مردم در مورد نقش و جایگاه واقعی زبان است و شایسته است که این کارنیز به روش علمی و با استفاده از نظرات متخصصان فن، یعنی زبان شناسان، گویش شناسان و جامعه شناسان زبان صورت پذیرد.

مطبوعات اعم از روزنامه‌ها و مجلات هراستان نیز می‌توانند سهم عمده‌ای در انتقال نظرات و دیدگاه‌های زبان شناسان و جامعه شناسان به مخاطبان داشته باشند. علاوه بر آن، استفاده از زبان‌های محلی در نگارش مطالب در مطبوعات، عاملی برای تقویت به کارگیری زبان‌های محلی محسوب می‌شود.‏

وی یاد آوری می‌کند: ارتقای پایگاه اجتماعی زبان‌های محلی مستلزم ارتقای پیکره این زبان‌ها است، زیرا زمانی یک زبان می‌تواند از عهده ایفای نقش‌های متعدد برآید که به لحاظ ساختاری و واژگانی از ظرفیت و توانایی لازم برخوردار باشد.

بنابراین به نظر می‌رسد که برنامه ریزی در جهت تقویت ظرفیت‌های موجود و ایجادظرفیت‌ها و قابلیت‌های جدید در زبان‌های بومی، مقدم برهر‌گونه برنامه‌ریزی در جهت تقویت جایگاه این زبان‌ها باشد. ‏

چه باید کرد؟

دکتر بشیر نژاد با بیان این مطلب که با وضع موجود اکنون زمان آن فرا رسیده است که مسئولین، رسانه‌های گروهی، نویسندگان و محققان در کنار پرداختن به ساختار و واژگان زبان و یا تاریخ و پیشینه آن در جهت ارتقاء پیکره زبان، به این مسئله مهم، یعنی تقویت جایگاه اجتماعی زبان و کمک به ادامه حیات آن نیز توجه نشان دهند.‏

وی در این‌باره می‌گوید: تمامی تلاش‌ها باید در جهت دادن اطلاعات و آگاهی‌های درست به مردم باشد زیرا زمانی شاهد رشد و شکوفایی زبان و رواج آن در هر منطقه خواهیم بود که مردم آن، درک و شناخت درستی از نقش‌ها و کارکردهای زبان داشته باشند، و هر برنامه‌ای در این جهت که جنبه تحمیلی داشته باشد، موفقیتی نخواهد داشت.

از این رو، به هر وسیله ممکن بایداین مفهوم را برای مردم روشن ساخت که نقش اولیه زبان، برقراری ارتباط میان گویشوران است و هر زبانی، از جمله کردی، آذری، لری، مازندرانی و گیلکی صرف نظر از موقعیت و پایگاه اجتماعی شان، به خوبی از عهده اینکار بر می‌آیند.

گویشوران باید به این درجه از درک و شناخت نائل شوند که استفاده از یک زبان محلی، مایه خجالت و شرمندگی و نشانه عقب ماندگی نیست، هر چند که آشنایی یا تسلط به فارسی به عنوان زبان ملی به هر حال یک امتیاز محسوب می‌شود. حفظ و حراست از زبان آباء و اجدادی به عنوان میراث گذشتگان این سرزمین، ارزشمند است و به معنی حفظ هویت قومی است و آشنایی با زبان فارسی نیز به معنی حفظ هویت ملی است. زبان هر ملت با فرهنگ، آداب و رسوم و باورها و ارزش‌های گذشته و امروز اوپیوند خورده است و به گفته‌ای زبان هر ملت، شجره نامه آن ملت است. ‏

بیتا مهدوی

منبع